Overheid zet gratis cursus rijbewijs online om slaagcijfers op te krikken

Omdat steeds minder kandidaat-bestuurders slagen voor het theoretisch rijexamen, lanceert de Vlaamse overheid een website met gratis lesmateriaal en oefeningen. Een papieren cursus is daarmee overbodig geworden.

Wie wil slagen voor het rijexamen, moet 41 op 50 halen. Maar sinds de hervorming van het examen in juni 2017 verliezen kandidaten niet langer 1 punt als ze een zware fout maken, maar in één klap 5. Twee van dergelijke missers en hij/zij is dus sowieso gebuisd. De gevolgen op het slaagpercentage zijn groot: waar in 2015 zes op de tien een voldoende haalden, waren dat er vorig jaar nog slechts vier op de tien.

Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) besliste daarom dat er een digitaal platform moest komen waarop de 80.000 Vlamingen die elk jaar hun kans wagen, zich beter kunnen voorbereiden. Vandaag wordt de gratis website mijnrijbewijsB.be gelanceerd. Leerlingen kunnen er de theorie doornemen en hun kennis vervolgens testen aan de hand van oefeningen.

“We denken dat jongeren meer aangesproken worden door een digitaal platform dan door een klassiek boek”, zegt Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, die de site heeft gebouwd. Bijkomend voordeel: elke wijziging in de wegcode wordt onmiddellijk doorgevoerd in de online cursus. 

Droge leerstof

De website steekt inderdaad logisch en goed in elkaar. De leerling kan eerst de theorie doornemen en dan de vragen oplossen. “Het was niet zo eenvoudig een aantrekkelijke site te maken, want de wegcode is droge materie. Hij bestaat al sinds 1974 en wordt jaarlijks drie à vier keer gewijzigd. Heel wat artikels in de wegcode hangen met haken en ogen aan elkaar. Dat op een begrijpelijke manier brengen, was wel een uitdaging”, zegt De Dobbeleer. “Een collega is daar een jaar mee bezig geweest. Een redactiecomité van vier mensen is daar nog ettelijke keren overgegaan om het tot in de puntjes juist te hebben. Alle oefeningen zijn getest. Een panel van jongeren diende als proefpersonen.”

De VSV zal regelmatig nieuwe oefeningen toevoegen en elke wijziging in de verkeersregels wordt meteen in de leerstof verwerkt. “Als je je met een boek voorbereidt op het examen, moet je zeker zijn dat je een heel recente versie hebt. Deze site biedt de garantie dat elke wijziging meteen opgenomen is. We denken ook dat jongeren meer aangesproken worden door een digitaal platform om zich voor te bereiden dan door het klassieke boek. Er zijn al sites waar je de theorie kan oefenen. Sommige zijn betalend. Of de basisversie is gratis, maar als je meer wil oefenen, moet je ook wel betalen. Wij wilden het volledig gratis aanbieden.”

“Ook wie zijn kennis wil opfrissen, kan op de site terecht. Er zijn altijd mensen die voor de lol eens willen kijken of ze nog goed op de hoogte zijn”, aldus nog De Dobbeleer. “Een aantal mensen zal daar zeker zijn twijfels bij hebben. Voor het grote publiek organiseren we al elk jaar de Grote Verkeersquiz. Daar hadden we de laatste keer toch ook 180.000 deelnemers.”

“Beter examen om fraude tegen te gaan”

“Hoe meer kennis ter beschikking staat van de kandidaat-bestuurder, hoe beter”, reageert Jeroen Smeesters, woordvoerder van Federdrive, de federatie van erkende rijscholen. “Maar ik stel me de vraag of het de taak is van de Vlaamse overheid om met belastinggeld zo’n platform te maken. Er bestaan inderdaad al dergelijke sites waar je moet betalen. Het is wel sneu voor die bedrijven dat er nu een gratis alternatief komt.”

Volgens Smeesters moet de overheid nog meer werk maken van een beter examen. “De mogelijkheid om te frauderen is nog te groot. In andere landen putten ze uit 10.000 examenvragen, bij ons zullen het er niet meer dan 800 zijn, denk ik. Er zijn al gevallen bekend van mensen die de vragen filmen en dan doorspelen aan anderen. Het systeem van vragen zou wat meer ingenieus mogen zijn.”

Fouten

Intussen krijgt Smeesters berichten binnen dat MijnrijbewijsB.be nog fouten en onvolledigheden zou bevatten. “Dat is, met een zo gespecialiseerde website, een stuk normaal, maar zou toch zo snel mogelijk aangepakt moeten worden.”
Dat bevestigt ook Eugeen Van Aerschot, die al vijftien jaar de website gratisrijbewijsonline.be heeft. “Het gebruik van deze site, in tegenstelling tot de wijze waarop het wordt voorgesteld, verschaft onvoldoende kennis aan kandidaat-bestuurders om te kunnen slagen voor het theorie-examen rijbewijs B. Tal van zaken die op een examen aan bod kunnen komen, worden op site helemaal niet vermeld, terwijl anderzijds wordt ingegaan op verouderde punten van de wegcode”, stelt Van Aerschot.

Hij zegt dat zijn site met de hulp van verschillende rijschoollesgevers voortdurend up-to-date wordt gehouden en jaarlijks door duizenden jongeren met succes wordt gebruikt. “In de media wordt het nu voorgesteld alsof minister Weyts en de VSV het warm water hebben uitgevonden door de leerstof B online aan te bieden, terwijl duizenden jongeren op het internet al jaren de weg naar kokend water vinden. Een gemiste kans”, aldus Van Aerschot nog. 

“Gewone mensentaal”

De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) geeft toe dat er op de website heel wat vereenvoudigingen en veralgemeningen staan. “Vanuit pedagogisch oogpunt hebben we er echter voor gekozen om de informatie zo leesbaar mogelijk te maken en gewone mensentaal te hanteren”, reageert woordvoerder De Dobbeleer op de kritiek.

“Vanuit technisch en ook juridisch oogpunt begrijp ik dat alles 100 procent nauwkeurig moet zijn”, aldus De Dobbeleer. “Maar wat is de relevantie naar kandidaat-bestuurders die hun theoretisch rijexamen willen halen, om dat allemaal zo te schrijven?” Volgens hem is er vanuit pedagogisch oogpunt voor gekozen om alles zo begrijpelijk mogelijk te brengen.

De woordvoerder wijst er ook op dat de stof op het leerplatform is opgedeeld in vijf grote hoofdstukken. “In de wegcode zit de informatie vaak meer verspreid. De wegcode heeft haar eigen logica.”

Wie zijn verkeerskennis wil testen, surft naar www.mijnrijbewijsB.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.